Terug in Italia - Reisverslag uit Ancona, Italië van Marlies Dijk - WaarBenJij.nu Terug in Italia - Reisverslag uit Ancona, Italië van Marlies Dijk - WaarBenJij.nu

Terug in Italia

Door: marliesdijk

Blijf op de hoogte en volg Marlies

12 Januari 2012 | Italië, Ancona

..En toen was ik ineens weer in Italia!
Net of ik niet ben weggeweest, behalve nu veel leuke herinerring van de kerstvakantie. Eerst met de trein naar Zwitserland gegaan, waar mn tante woont en de rest van de familie ook heen zou gaan voor de kerst. Waren echt leuke dagen, gezellig met de familie in de bergen met bergen sneeuw, heerlijk! En het eten ontbrak uiteraard niet met de kerst ^^!
Vervolgens op naar Nederland om daar oud&nieuw te vieren en nog net mijn verjaardag mee te pikken, was echt heel leuk om weer even in Grunn te zijn!

E adesso, weer terug in Italie!
Afgelopen maandag ochtend hadden mn oom en tante me naar het vliegveld gebracht, en was ik al voor 12en geland in Ancona (net of het om de hoek ligt). Ik kon gelijk de bus in stappen en in no time was ik in mijn, nog aardig nieuwe, kamer! Mijn kamergenootje (uit Hongarije) was thuis en gelijk even gezellig mee kunnen kletsen. Aangezien ik in het vliegtuig nonstop heb geslapen, ben ik toen meteen door gegaan naar het ziekenhuis, want voelde me eigenlijk wel super fit, dus gelijk maar weer het goede werk beginnen!
Voor de dinsdag had ik meteen al een italiaans diner op de planning staan bij Nadia, een kinderarts met wie ik samen werk. Haar man is ook kinderarts en haar zoontje van 13 was er en hun dochtertje van 3. Ik was meteen enthousiast, ik dacht, 3 jaar, zover moet mijn italiaanse niveau toch al wel zijn!!! haha nou niet dus.. Nicoletta bleef maar door praten en door praten en door praten en door praten.. alle poppen waren voor gesteld en daarna moest ik mee kleuren, en ik kan wel stellen dat ze mij een hoop nieuwe woorden heeft geleerd :P erg grappig! Daarna begonnen we maar met het eten, want een andere arts die zou komen eten had wat uitloop met zijn werk. Op het menu stond pasta in de oven met salami en gehaktballetjes en salade en nog vlees kwamen later. Lekker lekker, mi piace!
Gisteren de exburen in Tavernelle opgezocht en dat was ook weer erg gezellig!!! Ik mis het daar toch wel, want we zaten toch altijd samen in de woonkamer, samen eten, altijd gezellig. Waar ik nu woon zijn mn huisgenoten ook aardig, maar dat huiselijke familie gevoel dat is er nog laaang niet, daar zitten ze meestal op hun eigen kamer. Maar wieweet komt het nog!

Met het onderzoek gaat het aardig goed, ik loop wel enorm ernstig achter op de planning, maar volgens mijn professor kan dat allemaal en is de statistiek zo gepiept.. haha nou hier heb ik nog mijn bedenkingen over, maar heb al een groot deel van het onderzoek geschreven en als hij ietsie helpt met de statistiek, dan moet het lukken in 5 weekjes!
Er zat gewoon enorm veel werk in de data verzameling, aangezien ze nog niks in de computer hadden en het een redelijke puinhoop was. Nu alles op orde gemaakt en morgen een meeting om de data te bespreken en, hopelijk, daarna eindelijk over te gaan op de statistiek!
Andere bezigheden waarover ik nog wou vertellen, maar steeds vergat, zijn de follow-up afspraken!!
Elke week zijn er namelijk wel een paar follow-up afspraken die ik mag bijwonen wanneer ik maar wil. Ze gaan dan de groei van het kindje meten, gewicht, lengte en hoofdomtrek en een ontwikkelingstest uitvoeren (Bayley test). Voor de Bayley test krijgt het kindje dan steeds een speeltje om te kijken of hij begrijpt hoe er mee gespeeld kan worden. Er wordt gekeken naar het bouwen van een toren met blokjes, een puzzle, blokjes in een beker doen, spelen met fantasie (bijv een pop voeren met 'pap' uit dus een lege beker etc etc. Voor elk onderdeel scoort het kind punten en de totale score is een goede indicatie voor de mentale ontwikkeling.
Verder zijn er nog follow-up onderzoeken op een leeftijd van 3 maanden en 9 maanden etc. dan gaan ze kijken of de spieren al goed zijn ontwikkelt, of het kindje reageert op geluid, of het kindje naar een bepaald speeltje grijpt etc. Erg leuke onderzoekjes om bij te wonen.
Tot slot is er ook nog elke donderdagmiddag een klinische meeting over een bepaald onderwerp met betrekking tot de vroeggeborene. Normaal kan ik het met veel moeite wel aardig volgen in het italiaans (dankzij de powerpoint), maar vandaag zaten en stonden we met zon 25 mensen in een veeel te kleine ruimte, super warm en kon me echt niet focussen op het italiaans. Dus toen maar nuttigere dingen gaan doen.
Zometeen even opzoek naar de wasserette en mn kamer opruimen voor het leuke bezoek van morgen!!!! Barbara en Nicole komen dan langs, wat rondkijken in Ancona, en dan zondag op naar Roma! Zin in!!!

Arrivederci!

  • 12 Januari 2012 - 18:05

    Tessa:

    Haha mi piace doet me echt denken aan de uitwisseling, ik heb dat toen volgens mij wel elke dag tegen die moeder gezegd :P klinkt weer leuk en druk daar, heel veel plezier met Barbara en Nicole en ik kijk uit naar je volgende stukje! x Tessa

  • 12 Januari 2012 - 18:15

    Margriet:

    He Marliesje. Fijn dat je weer op bestemming bent en dat het "thuis" voelt. Altijd een goed teken. De weekjes gaan nu snel. Druk met het "afronden"van je onderzoek en natuurlijk de vele leuke dingen. Spullen zijn hier alweer gehaald en zullen morgen bij je zijn...haha. Veel plezier in Rome samen! xxx Mama

  • 12 Januari 2012 - 18:30

    Papa:

    hou het nog een paar weken vol hè!!!

  • 12 Januari 2012 - 18:59

    Opa Dijk:

    leuk verslag,begin komt mij al bekend voor en treug in Italie ook,eten drinken en vrolijk zijn. Geniet nog maar een paar weken hoor en suc6 met je studie. gr. Opa

  • 13 Januari 2012 - 10:30

    Anneke:

    He Marlies, zo ben je in Winschoten en nu zondag met z'n 3en de paus het hoofd op hol brengen!! Dat wordt vast gezellig. Nog een paar weekjes en dan lekker op wintersport. Succes met je onderzoek. Groetjes Anneke

  • 13 Januari 2012 - 13:01

    Rina En Wim:

    Hé die Marlies.
    Leuk om te lezen dat je weer in Italië bent en dat je weer in je eigen huisje bent. Je hebt er weer een mooi verslag van gemaakt en wij kunnen ons sommige dingen weer helemaal voorstellen.
    Enneh.. nog veel plezier met je vriendinnen!! Geniet weer van Rome prachtig! En natuurlijk og veel succes met je onderzoek!!
    Liefs Wim en Rina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 16 Aug. 2011
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 11220

Voorgaande reizen:

11 December 2014 - 07 April 2015

Nieuw Zeeland

17 September 2012 - 03 Oktober 2012

Pompei, Santa Domenica e Ancona!

28 Augustus 2011 - 17 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: