Rome, Venetie, Bologna en verhuizen - Reisverslag uit Ancona, Italië van Marlies Dijk - WaarBenJij.nu Rome, Venetie, Bologna en verhuizen - Reisverslag uit Ancona, Italië van Marlies Dijk - WaarBenJij.nu

Rome, Venetie, Bologna en verhuizen

Door: marliesdijk

Blijf op de hoogte en volg Marlies

11 December 2011 | Italië, Ancona

Aan alles komt een eind! Ik ben hier natuurlijk nog (lang) niet klaar met mijn onderzoek, maar aan de periode in Tavernelle begint een einde te komen. Vanochtend heeft de 1e van ’de Tavernelle familie’ Tavernelle verlaten en is opweg, terug naar Afrika. Woensdag volgen Greg en Clair, die terug gaan naar Schotland, en vanaf dan is het een wirwar van verhuizingen, tijdelijk terug naar huis voor de kerst, en sommigen die gewoon nog lekker blijven wonen in Tavernelle.
Zelf ga ik vrijdag of zaterdag verhuizen, en waarheen is nog een grote verassing :p. Ik ga sowieso naar het centrum, en kijk er erg naar uit om naar het ziekenhuis te kunnen lopen in plaats van 30 minuten in de bus!!! Ik heb eigenlijk een plaats in het studentenhuis in het centrum, maar nu is dat een stukje duurder, en zit je weer met allerlei regeltjes waar ik eigenlijk geen zin meer in heb! Nu kan ik ook nog bij exhuisgenootjes van Tavernelle in huis, maar dan wordt het weer een gedeelde kamer met 2 of 3. De allernieuwste optie is bij een familie in huis, heb ik een kamer voor mezelf, een eigen badkamer én ontbijt included! Morgen ga ik bij beide kamers kijken, en ik hoop dat ik het voormekaar krijg om de kamer met eigen badkamer te bemachtigen! J

2 weekjes geleden heb ik samen met Rein een bezoekje aan Rome gebracht!! Rome blijft echt geweldig!!! Ik kan er zo nog 100x heen zonder het ooit saai te gaan vinden. Het was echt leuk om bepaalde plekken weer gezien te hebben en te herkennen van de rome trip van de middelbare school. We hadden geluk met het weer, het was echt super super mooi weer, 2 dagen lang een fel stralende zon en een strak blauwe lucht, wat het allemaal natuurlijk nog stukken mooier maakt! De 1e dag hebben we een bezoekje gebracht aan vaticaan stad, en zijn we ook het vaticaan museum in geweest. Echt heel mooi om te zien en blij dat we een tour hadden genomen, dat geeft alles veel meer verhaal. Heel gaaf ook om te zien hoe het lijkt alsof een plafond vol met relief is, en als je dan van een ander punt kijkt, kan je zien dat het gewoon met diepte is geschilderd. ’s Avonds nog wat door Rome gelopen en o.a. nog bij de Spaanse Trappen geweest, ondanks dat het dit keer erg rustig was, blijf ik het een sfeervol plekje vinden!
De volgende dag zijn we eerst opzoek gegaan naar een parkje om lekker te ontbijt/lunchen, dit had ietwat meer voeten in aarde dan gepland, aangezien het stuk groen op de kaart niet een parkje maar een onbewerkt stuk grond was waar de autowegen overheen waren gebouwd.. tja, niet precies wat we in gedachten hadden :p Hoe dan ook hebben we lekker gegeten en daarna gingen we op naar het Colosseum en het Forum Romanum. Dit blijft echt 1 van mijn favoriete plekjes in Rome! De sfeer van alle super oude gebouwen en ruines en dat colossale colosseum, waarvan je denkt hoe hebben ze dat ooit voorelkaar gekregen… amazing :D Later nog weer lekker rondgeslenterd, pizza gegeten, wijntje gedronken en toen kwam er alweer een eind aan een heerlijk weekendje Rome.. Weer op naar Ancona!

Later de week hadden we nog een klein akefietje met de studentenhuis organisatie. Je mag namelijk eigenlijk geen logees hebben in een studentenhuis, maar uiteraard heeft iedereen dat zo nu en dan wél. Heel leuk dat ze net moesten gaan controleren terwijl ik een logee had! Er werd grote stampij gemaakt en de volgende dag moesten we met zn allen op het matje komen om te verantwoorden. Uiteindelijk stelde het niks voor, ik had sorry gezegd voor het overtreden van de regels en toen was dat prima. De rest van het uur ging het over kapotte stoelen en vuilnis zakken die te lang voor de deur zouden staan en dat het huis een zwijnenstal zou zijn.. Was allemaal erg overdreven (vooral de vrouwen flat is echt wel redelijk schoon, uiteraard niet brandschoon, maar welk studentenhuis is dat wel?) maargoed, beloofd dat we ons zouden beteren en toen konden we weer gaan! :p

Gisteravond net weer terug gekomen van Venetie en Bologna. Was ook echt weer een super weekend! Vrijdag ochtend ging mn wekkertje om 3.15, en rond 3.45 waren Greg en ik lopend op weg naar het station! Het was 5 en een half uur met de trein om in Venetie te komen, dus we wouden optijd weg, zodat we een mooi lange dag zouden hebben. En zovroeg in de ochtend ging er geen bus, dus hadden we een verfrissende ochtend wandeling :p We hadden goede voorbereidingen getroffen en zo de avond ervoor al pasta gemaakt zodat we al wat te eten zouden hebben voor de lunch. Maar om half 5 ’s ochtends leek de pasta ook al erg lekker, en hadden we besloten om alvast wat te proeven.. De treinreis ging echt verassend snel en om 10 uur begonnen we, nog redelijk fit, aan de verkenning van Venetie!!! Volgens internet was het beste om te doen, gewoon wat rond te slenteren door Venetie, dat hebben we dan ook zeker ter harte genomen. We hebben rond geslenterd.. geslenterd.. en nog meer geslenterd, en lichtelijk wat verdwaald in de kleine straatjes van Venetie, en toen uiteindelijk rond een uur of 2 a 3 zijn we eindelijk bij het grote bekende plein, Piazza San Marco, aangekomen! :p Ondertussen zijn we natuurlijk wel bij heel wat winkeltjes blijven steken. 100den winkeltjes met allerlei dingen van murano glas, waar Venetie bekend om staat, en elk winkeltje had natuurlijk hoogst waarschijnlijk weer net iets anders, en dat moesten we zeker ook even checken. Of nouja, ik moest het in ieder geval even checken en Greg was er om knopen door te hakken :p Maargoed, om het niet te lang te maken, Venetie is echt geweldig!!!!!!!!
Tegen de avond zijn we weer in de trein gestapt, nu opweg naar Bologna. Daar aangekomen zijn we meteen doorgegaan naar het hostel om onze tassen te lozen en wat op te frissen om vervolgens het avond en nacht leven in Bologna mee te maken!!! Het centrum was echt heel sfeer vol, oude gebouwen en kerkjes, een super grote winkelstraat/gebied en nu was alles ook nog versierd met kerstlampjes en grote kerstbomen! Allereerst zijn we heel chic uiteten gegaan, bij de grote M. Met het oog op onze centjes, lieten we ons de hamburgers en frietjes prima smaken! :P Het was toen al vrij laat, dus na het eten konden we gelijk door met de verkenning van de kroegjes in Bologna. Het bleek stikvol te zitten met kroegjes en dingen, dus we hebben ons goed vermaakt! Ook nog studenten uit Duitsland en Zweden ontmoet, dus op het eind waren we met een gezellige groep.
De volgende dag (die ietwat te vroeg aanbrak, aangezien we voor 10uur moesten uitchecken) gingen we (ook ietwat minder fris en fruitig) weer op naar het centrum om echt wat rond te kijken! Kerkjes (we hebben zelfs nog een stuk kerkdienst bijgewoond, dat we heel hard toe waren aan een bankje om wat te rusten was uiteraard bijzaak), gebouwen en natuurlijk de magnifieke winkelstraat! Ook waren er echt veel marktjes, die ook nog eens de hele dag doorgingen ( wat voor jullie, mam en tante rina! :D ) en zelfs ook een klein kerstmarktje !!! Uiteindelijk s avonds weer half kaputsie in Ancona aangekomen, even gedouched, en weer klaar voor het afscheidsfeestje, aangezien het de laatste avond was om met zn allen nog wat gezelligs te doen!

Vanochtend wat uitgeslapen, maar toch maar naar het ziekenhuis gegaan om nog wat aan het onderzoek te werken. Nouja, met een concentratie van onder 0 was dat opzich niet het allerbeste idee, dus straks maar naar huis en lekker vroeg op bed!
Het onderzoek gaat nog steeds zn gangetje. Morgen een afspraak met de professor om maar eens door te nemen hoe het er allemaal voor staat, wat er nog moet gebeuren en hoeveel tijd er nog is etc. Ik heb hier echt al te vaak gezien dat er zoveel op het laatste moment moet gebeuren, gepaard met veel stress, dus ik had bedacht om het beloop wat voor te zijn en een wat duidelijker tijdsplan te maken voor de restrerende weken. De tijd gaat nu echt zo snel, en ook met de kerstvakantie in het verschiet, is het binnen no time februari, en dan hoop ik toch wel zo goed als klaar te zijn!

Voor nu kijk ik uit naar het verhuizen, lijkt me echt heerlijk om in het centrum te wonen! En kerst is ook al over 2 weekjes!! Can’t wait!

Ciao, ci vediamo!

• 11 December 2011 - 15:59

Geer:

Hey weer mooi geschreven!
    Tijd gaat indd snel, de volgende paar maanden zullen nog sneller voorbij gaan!
    Geniet van de laatste maanden en hoop dat je de kamer bij die familie krijgt voor ja alleen, beetje meer rust denk ik zo:) groetjes en dikke kus gerald

• 11 December 2011 - 16:11

Margriet:

Wat een prachtig verhaal,je schrijft het zo, dat is voel alsof ik er bij ben...haha in gedachten wel natuurlijk.. Fijn dat je zo geniet van de mooie steden. Liefs, we zien je over 13 nachtjes in die schweitz......gr Mama

• 11 December 2011 - 19:03

Anneke:

Hoi Marlies, weer een mooi verhaal hoor.
    Leuk hè om zo ontspannen buiten het drukke seizoen deze mooie plekjes te bezoeken.
    Hoorde dat je eind december een weekje thuis komt!!! Gezellig om je even weer te zien.
    Alvast fijne kerstdagen in Zwitserland.
    Groetjes Anneke

• 12 December 2011 - 22:07

Barbara:

Wat een geweldige verhalen :) klinkt echt super allemaal! Ben benieuwd waar je zo meteen gaat wonen, gewoon doen waar je je het goedst bij voelt! Hopelijk spreek ik je snel op fb ;)
    xx

• 19 December 2011 - 15:45

Tessa:

Jeej het klinkt zo leuk allemaal!!