hapjes en drankjes - Reisverslag uit Ancona, Italië van Marlies Dijk - WaarBenJij.nu hapjes en drankjes - Reisverslag uit Ancona, Italië van Marlies Dijk - WaarBenJij.nu

hapjes en drankjes

Door: marliesdijk

Blijf op de hoogte en volg Marlies

18 November 2011 | Italië, Ancona

Tijd voor een update!

Echt ongelovelijk hoe snel de tijd voorbij gaat, nu alweer 2 maanden bezig met het onderzoek, dus ik ben straks alweer op de helft!
Alles gaat nog steeds zijn gangetje. Het is nog steeds heel gezellig in Tavernelle, de 2 spanjaarden zijn verhuisd naar het centrum, en ipv het spaanse meisje hebben we nu een meisje/vrouw uit Tunesie! We waren ietwat verbaasd te horen dat ze al getrouwd is en een dochtertje heeft, en op haar beurt was zij verrast dat ze in een huis kwam te wonen met anderen (het was overduidelijk niet haar bedoeling om in een studentenhuis te belanden). Maar tot zover werkt het allemaal prima en is het heel gezellig ! Eergisteren een 4 in 1 spel gekocht met o.a. mens erger je niet, wat alweer voor veel plezier heeft gezorgd (hoe komt het toch dat elk land zn eigen spelregels heeft??).

Het onderzoek loopt tot dusver ook aardig op rolletjes! Binnenkort beginnen met het statistische gedeelte, alleen voordat dat kan moeten alle follow-up gegevens (de gegevens van alle kindjes die zijn verzameld bij follow-up afspraken op 2 jarige leeftijd) nog in de computer ingevoerd worden! Haha typisch italie? De afgelopen week dus druk geweest alle mappen door te struinen en de belangrijke gegevens in excel in te voeren, wat best een uitdaging is aangezien alles in het italiaans is. Maar ik werk samen met een kinderarts die zich voornamelijk bezig heeft gehouden met de follow-up dus dat scheelt een hoop! En zo heb ik dan toch ook nog wat gegevens verzameld, aangezien het italiaans nog niet echt will vlotten.
Het was zo ideaal dat ik gratis 2x per week die lessen kon mee pikken, maar dat ging in de 3e week al mis, aangezien er vaak een vergaderinkje wordt ingepland met de professor om dingen door te spreken etc. en de professor kan alleen maar vanaf een uur of 5/6, dus precies dat ik al die lessen dus heb gemist! Nu heb ik het opgegeven om te proberen de lessen bij te wonen, en ben ik een italiaansboekje aan het lezen en italiaanse films aan het kijken en natuurlijk wat oefenen in het echt!
(Ik heb nog 3 maand tegaan, dus er is nog hoop!! :p)

Onderhand is het afstudeer feest van de geneeskunde studenten ook alweer geweest. Eerder die week hadden ze hun afstudeer presentatie, wat echt een belevenis was! Samen met een andere student ben ik heen geweest om te kijken (en mentaal te steunen), en daar aangekomen waren er ook allemaal dokters en verpleegkundigen van de neonatologie om ook hun presentatie te zien en daarna natuurlijk de diploma uitreiking bij te wonen! Het gaf echt een leuke sfeer en vond het heel bijzonder, volgens mij gebeurd dit in nederland niet zo?? Zover ik weet?
Nadat ze de uitreiking hadden gehad, en alle 3 de studenten van hier 110 punten voor hun thesis hadden gekregen (hoogst haalbare score!!), was het tijd voor de felicitaties en bloemen etc! En toen op een gegeven moment gingen alle mensen naar een andere zaal binnen de universiteit, en tot mijn grote vreugde stonden daar allemaal tafels vol met lekkere hapjes!!!!! In Italie is het dus traditie om direct na de uitreiking een klein feestje te vieren, en hoe anders dan met veel eten en champagne?! Elke afgestudeerde student had dus zn eigen tafeltje vol met lekkere zelf thuisgemaakte hapjes en allerlei drankjes. Heel erg leuk om het zo een keer meegemaakt te hebben!

Verder zijn mn ouders en peter en gerald natuurlijk nog langs geweest!! Was heel gezellig en veel leuke dingen gedaan! Van stadjes bezoeken tot winkelen, van pizzapunten scoren in de stad tot lekker thuis zitten en gezellig samen eten. En ook her en der nog wat natuur/cultuur gesnoven!
Vorige week was Mirke nog geweest en toen ook nog weer allerlei nieuwe stadjes gezien, was erg leuk!! En 1 dag nog de halve dag gewandeld, langs strand, bos, openvelden en heuvels, heel erg gaaf! Ik wil echt ooit nog weer deze kant op in de zomerperiode om alle kleine stadjes te bezoeken en alle mooie strandjes, en ik ben nu ook wel nieuwsgierig geworden naar het zuiden van italie! Hoevaak ik ook in italie ben geweest, het is altijd bij noord en midden italie gebleven..

Eten wij in nederlander trouwens wel eens kastanjes? Ik heb gisteravond verkondigd dat dit niet het geval is, maarja het kan ook wel gewoon ikzelf zijn die nooit een kastanje heeft gegeten haha :p Gisteravond was ik met een geneeskunde student mee naar een feestje, en dit feestje bestond uiteraard weer uit eten. Het begon om half 9 en was er een tafel vol met allerlei soorten pizza stukken. Toen later kwamen er schalen met chips, popcorn, nootjes etc. En later nog een soort platte worsten (ook erg lekker) en uiteindelijk, waar het die avond om draaide, de kastanjes!! Buiten werden de kastanjes op de barbecue klaar gemaakt en toen ze klaar waren kon je zo de schil eraf pellen en had je dus lekkere kastanjes wat gecombineerd hoort te worden met een lekkere glas (meerdere glazen) wijn! Echt lekker die kastanjes, een aanrader! En later, wanneer je het niet verwacht, kwamen er ineens vanuit het niets nog allerlei caken op tafel, chocolade en noten en een soort pindarotsjes maar dan met cornflakes achtige en nog meer! Nog allerlei italiaanse liedjes geleerd en dansjes, dus ik raak al aardig ingeburgerd! Was echt een leuke avond.

Voor de gene die het zich afvraagt, ja ik doe ook wat aan sporten hier!! Anders zou je me over 3 maand niet meer terug herkennen :p

Tot wie weet deze keer wel echt snel weer een nieuw berichtje! Ciao!

  • 18 November 2011 - 17:46

    Margriet:

    Weer een superleuk verhaal. Natuurlijk horen we tussentijds ook wat van elkaar,anders zou ik echt denken dat je alleen maar feest hebt, haha. Geniet ervan. De tijd gaat indd snel, hier ook.
    Liefs Mama

  • 18 November 2011 - 22:07

    Hallo Oma:

    leuk om te lezen hoe het met je gaat ben echt trots op je ga zo door,en niete veel snoepen he trouwenskastanjers zijn ook hier hoor,ik heb ze kort geleden nog gegeten lekker veel liefs Oma

  • 19 November 2011 - 17:35

    Gerald:

    Hey

    mooi om te lezen dat het zo goed gaat en gelukkig zijn de hoeveel heden lekker eten voor jou geen probleem...

    Kastanjes worden hier ook gegeten je kan ze op de hoek van de straat kopen per 9 ofzo en indd in een oven klaar gemaakt. en zeer lekker zeker met dit koude weer.

    Doe rustig aan daar en geniet van de komende tijd.

    Dikke kus

  • 20 November 2011 - 11:43

    Rina En Wim:

    Hoi Marlies,

    Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat, dat je het gezellig hebt en al die lekkere dingen, je zou er kogelrond van worden als je niet zou hardlopen hahaha.
    Maar eh... is het een verkapte uitnodiging om volgend jaar weer op vakantie naar Italië te gaan, maar dan naar Zuid Italië ????!!!! hahaha
    Groetjes van ons en natuurlijk een dikke kus......

  • 20 November 2011 - 15:57

    Marlies:

    Ik wou eigenlijk nog even wachten met jullie te verassen dat ik meega.... maar... TADA! leuk he? :D
    Dus, zuid italie wordt het dan??? ;)

    Kus!

  • 20 November 2011 - 16:54

    Tessa:

    Hahaa het klinkt heerlijk! En kastanjes zijn niet echt in NL voor zover ik weet, mijn moeder is er wel dol op die kent het uit Zwitserland. Ennn op bouwkunde heb je ook afstudeerpraatjes met daarna altijd afstudeerborrel, het bestaat dus wel :D het klinkt verder super daar, geniet ervan!! xxx

  • 20 November 2011 - 19:05

    Anneke:

    Wat kun je leuke verhalen schrijven zeg.
    Je krijgt direkt zin om af te reizen naar Italië.
    Super dat je het zo naar je zin hebt en bovendien het"goede Italiaanse leven"leert kennen.
    Geniet er maar volop van, voor je het weet is het weer voorbij.
    Liefs Anneke

  • 24 November 2011 - 21:33

    Henk&Sabina:

    Hallo Marlies
    Fijn om te lezen dat alles goed verloopt en je ook vol op geniet van het land en alles wat erbij hoort. Heel veel succes verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 16 Aug. 2011
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 11205

Voorgaande reizen:

11 December 2014 - 07 April 2015

Nieuw Zeeland

17 September 2012 - 03 Oktober 2012

Pompei, Santa Domenica e Ancona!

28 Augustus 2011 - 17 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: