De eerste weekjes - Reisverslag uit Ancona, Italië van Marlies Dijk - WaarBenJij.nu De eerste weekjes - Reisverslag uit Ancona, Italië van Marlies Dijk - WaarBenJij.nu

De eerste weekjes

Door: marliesdijk

Blijf op de hoogte en volg Marlies

13 Oktober 2011 | Italië, Ancona

Buon pomeriggio!

Na enkele weken is mijn verhaaltjes frequentie al ernstig gedaald, maar zal mn best doen om het nog enigzins bij te houden!!

Ondertussen ben ik al 3 weken aan de slag in het ziekenhuis voor mijn onderzoek, maar ik zal bij het begin beginnen!


Huize Tavernelle:

Tavernelle is het gedeelte van Ancona waar ik nu woon (een beetje een uithoekje). De 1e week woonden we er nog maar met zn 3en (Greg en Clair (uit schotland) en ik). Onderhand zijn alle bedjes bezet en zijn we met 9: 2 uit Schotland, 1 uit Polen, 2 uit Spanje, 1 uit Afrika, 1 uit Irak, 1 uit Syrie en ik als Nederlandse dus! Erg gezellig!

Met Greg en Clair al super veel beleefd, dagjes strand, winkelen, altijd samen eten en stappen! Via via leerden we weer wat italianen kennen en zo hadden we ook af en toe autovervoer naar leuke feestjes of leuke stadjes/stranden!
Vooral het stappen resulteert altijd weer in hilarische verhalen, want schotsen kunnen drinken als de beste. 1 avond heb ik gezellig hun tempo meegedronken en dat is dus echt een GROTE afrader! (tenzij je graag de helft van je avond wilt vergeten..)
Een voorbeeld van 1 van Greg zijn vele acties: De 1e avond dat we met zn 3en in Ancona op stap waren bij een studenten feest, had Greg in een dronken bui iedereen met wie die aan de praat raakte uitgenodigd voor ons Huisfeest van de volgende dag! (Die dus uberhaupt nooit gepland was haha, maar toen dus wel!!). Uiteindelijk waren er nog 10 mensen gekomen ook, gezellig!

Verder nu af en toe een barbecue met alle huisgenoten (ja dat kan hier nog steeds in oktober!!) en zo nu en dan met zn allen Ancona in als er een studenten feestje is op Piazza del Pappa.
Ancona is trouwens juist écht geen uitgaansstad, er is geen enkele kroeg/disco wat dan ook (echt geen 1), maar in de warme maanden dan stroomt gewoon het hele plein vol met jongeren om gezellig te kletsen, te drinken en (vooral de niet italianen) te dansen.

De planning was om na 2 weken te verhuizen naar een studentenhuis in het centrum, maar dit ging allemaal een beetje mis, want er was geen plek. Uiteindelijk zou ik ergens deze week verhuizen maar ging ook weer niet door. Dus nu net deze week besloten om lekker in Tavernelle te blijven! Het is een stuk goedkoper dan in het centrum, en het is super gezellig met alle huisgenoten, dus wat wil ik nog meer :D
Waarschijnlijk moet ik nu wel alsnog in december verhuizen, maar dat lijkt me wel leuk!


Het ziekenhuis Ospedale Salesi:

Na het bovenstaande verhaal lijkt het net of ik niets anders doe dan feesten, maar niets is minder waar!
Ik zou op een donderdag mijn 1e dag hebben in het ziekenhuis. Ik had de professor gemaild over hoe laat ik werd verwacht etc. en toen kreeg ik doodleuk een mailtje terug: ' I'm in Paris, let you know soon. '
haha dit is redelijk typisch voor italie, het komt niet echt op een dag aan. Dacht ik nog lekker een paar dagen vakantie te hebben, kreeg ik donderdag avond een mailtje of ik vrijdag ochtend wel om 9u in het ziekenhuis kon zijn, blijkbaar was de prof alweer terug uit Parijs! Dit mailtje las ik uiteraard pas de vrijdag ochtend om 11 uur, dus toen maar zsm op naar het ziekenhuis gegaan!

Het ziekenhuis is echt erg leuk en heb het goed naar mn zin! Uiteraard wordt er hier wel heel hard gewerkt. Meestal begin ik om 8uur tot een uurtje of 4/5/6/7/8/9. Meestal stop ik rond 4 of 5 uur, maar soms moet er nog wat vergaderd of bediscussieerd worden en de prof heeft meestal pas rond 6 a 7 uur tijd, dus dan wordt de dag gewoon ietsje langer. Maar vind het allemaal erg leuk, en het geeft ook een voldaan gevoel om echt nuttige dagen te maken (dit in grote tegenstelling tot mijn college dagen in Groningen)!

Ik doe dus een onderzoek naar te vroeg geboren baby' tjes (m.n. baby' tjes die tussen 24 en 32 weken zwangerschap zijn geboren, erg vroeg dus) en de bedoeling is om te kijken wat bij deze babytjes de relatie is tussen voeding en groei, en de neurologische ontwikkelings uitkomst op latere leeftijd.
Deze eerste weken ben ik vooral aan het kennismaken met de neonatologie afdeling en met de data (gegevens over de baby'tjes bijv. soorten voeding, geboorte gewicht etc.) en verder ben ik artikelen, artikelen en nog meer artikelen aan het lezen!

De intensive care neonatologie afdeling hier is erg goed, en loopt vooraan qua kennis en er wordt heel veel onderzoek gedaan. Heb dan ook echt het gevoel dat ik super veel leer en ga leren deze maanden!!
1 ochtend heb ik meegelopen met de overdracht(dan worden alle patientjes stuk voor stuk besproken), en toen ook een baby' tje gezien van 400g!! echt heel bijzonder en mooi om te zien dat het goed ging (naar omstandigheden) met het baby'tje!

Verder heb ik hier ook andere geneeskunde studenten ontmoet die ook aan een onderzoek werken. Zo heb ik mijn italiaans al een beetje kunnen oefenen en we zijn elke dag weer druk onze landen aan het vergelijken qua eten en studeren etcetc. Echt erg leuke mensen en 3 geven volgende week hun afstudeer feestje! Ook zijn er al plannen om mij al hun thuisthuis woonplaatsen te laten zien en leuke stadjes in de omgeving en bekende wijnproeverijen uit de omgeving kunnen volgens hun niet aan mijn italiaanse kennis ontbreken! Dus ik ben benieuwd!!


Parla inglese?!

' Spreekt u engels? ' Dit zinnetje heb ik al vaak gebruikt, maar mn italiaans wordt al steeds ietsie pietsie beter! Naast dat ik erg erg graag italiaans vloeiend wil leren spreken, ben ik erachter gekomen dat het ook wel nodig is, want hier in het ziekenhuis spreken echt zeer weinig mensen engels.. Ik wist dat dit in italie zo was, maar alsnog ben ik verbaasd door de zeer kleine hoeveelheid engels sprekende mensen, veel veel minder nog dan ik dacht.
En voor mijn onderzoek is het ook goed als ik het leer! Want de bedoeling is dat ik zelf ook wat data ga verzamelen en invoeren, aangezien dat toch een onderdeel is van 'onderzoek doen' en die data zijn natuurlijk in het italiaans.

In Ancona had ik al een klein weekje een cursus gevolgd, en dat heeft me al heel erg opweg geholpen met de basis zinnetjes en grammatica! Maar ik kwam er achter dat in de universiteit hier in het centrum ook italiaanse lessen worden gegeven. Alle erasmus studenten krijgen namelijk die lessen, en al mijn huisgenoten zijn erasmus studenten. Gisteren ben ik maar gewoon met Greg meegegaan naar de les, en gevraagd of ik alsjeblieft wel de lessen mocht volgen aangezien ik erg graag goed italiaans wil leren. Maar de lerares vond het allemaal prima, dus vanaf nu heb ik maandag en woensdag avond gratis italiaanse les!! Echt heel blij mee :D


Bezoek!

Vorige week had ik mn 1e bezoek in Ancona! Rein kwam een kleine week langs, was echt heel heel erg leuk!! Mn professor vond dat ik maar niet aan het werk moest als ik visite had, dus heerlijk een paar daagjes leuke dingen kunnen doen!!

Zaterdag komt Gerald, en volgende week paps, mams en peter! (en rob?)
Kijk er naar uit!!!!!


Oja foto's staan op facebook, want dat uploaden op deze site heb ik nog niet echt voor elkaar gekregen (en ook nog niet echt heel veel moeite voor gedaan :P)

Arrivederci! Liefs

  • 13 Oktober 2011 - 15:04

    Papa:

    Mooi dat alles zo goed gaat (op een start probleempje na). Heb al veel foto`s gezien (moeten we volgende week nog es even over praten)
    Zie er naar uit om woensdag te komen, tot dan,
    Groetjes Papa

  • 13 Oktober 2011 - 17:21

    Grootste Broer!:

    Hey Lies,
    Leest lekker weg, ben benieuwd naar de avonden op het plein lol ;)

    Heb er veel zin in lekker ff een week weg van de firma en niets aan men hoofd hebben.....

    Tot overmorgen,

    Kus

  • 13 Oktober 2011 - 20:39

    Barbara:

    hee marlies!
    Leuke update! Klinkt alsof je het heel erg naar je zin hebt en de foto's op facebook zeggen genoeg ;) Hopelijk kunnen we snel een keer skypen! Ik mag volgende week in mijn nieuwe kamer, kan ik je daar ook nog even virtueel rondleiden :)! veel plezier met je visite! xxx

  • 13 Oktober 2011 - 21:25

    Opa Dijk:

    Heel leuk verslag hoor,lijkt me erg gezellig daar,zou wel even een kijkje willen nemen. Leuk dat de fam even komt kijken he,heb je dan ook weer een weekje vrij? Heb de foto's gezien dat ziet er goed uit.Lieverd heel veel plezier en leer ze he. Veel liefs Opa XX

  • 14 Oktober 2011 - 06:34

    Alina:

    He Marlies,

    wat een verhaal, klinkt allemaal erg interessant!

    liefs Jasper en Alina

  • 14 Oktober 2011 - 16:16

    Laura:

    Super leuk om weer 'ns wat van je verhalen te lezen, Marlies! Klinkt echt super allemaal, geniet ervan! En veel plezier met je familie komende week! xx

  • 14 Oktober 2011 - 18:23

    Wil:

    Fijn Marlies dat alles zo naar wens gaat daar in Italie. Leuk onderzoek doe jij daar in het ziekenhuis, erg boeiend.
    Zet maar lange verhalen op deze site, dan blijven wij hier ook op de hoogte wat je daar allemaal uitspookt.
    Veel plezier deze week met je ouders en je broers.
    Groetjes Jan en Wil

  • 16 Oktober 2011 - 10:27

    Anneke Leuning:

    Hoi Marlies, wat een leuk verslag zeg, ik krijg gewoon zin om even rond te kijken bij jou in Ancona.
    Dat Italiaans leren komt vast helemaal goed, zeker met 2xpw les.
    Alvast heel veel plezier met het familiebezoek.
    Groetjes Anneke en fam.

  • 16 Oktober 2011 - 20:13

    Anna:

    Haai!

    Je kent me vast niet, ik kwam via Gerald z'n Facebook bij jou terecht. :P
    Anyway, ik MOET gewoon ff reageren op dit stukje. Heb een klein stukje gelezen over je onderzoek: interessant!!! Ik ben vorig jaar nl. bevallen met 30 weken en 5 dagen. Alles gaat overigens uitstekend ze. (Zijn alweer 1 jaar en doen niet onder voor à terme.)

  • 16 Oktober 2011 - 20:15

    Anna:

    Veel succes met je onderzoek!

  • 18 Oktober 2011 - 20:35

    Simone:

    Het klinkt allemaal weer supermooi!! nogmaals, genieten!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Actief sinds 16 Aug. 2011
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 11208

Voorgaande reizen:

11 December 2014 - 07 April 2015

Nieuw Zeeland

17 September 2012 - 03 Oktober 2012

Pompei, Santa Domenica e Ancona!

28 Augustus 2011 - 17 Februari 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: